top of page
  • תמונת הסופר/תמיכל אופנבך

כלב מגדלים בבית ולא בחצר

קיימות סיבות רבות מדוע אנחנו מגדלים כלבים. אני אזכיר את הפופולריות שבהן.


יש אוהבי הכלבים המושבעים שלא צריכים סיבות או תירוצים לגדל כלב ולא מכירים חיים אחרים ללא החיה המופלאה הזאת שהיא חלק בלתי נפרד מהמשפחה.

יש הורים שנכנעים לאחר שילדיהם מתחננים לכלב, ועם הזמן מבינים שהנטל בגידול הכלב מוטל גם עליהם או רק עליהם. במהרה הם נקשרים לכלב ומבינים את תרומתו הרבה לילדים ולמשפחה בכלל. יש אנשים שרוצים כלב שישמור להם על הבית, יש אנשים בודדים או מבוגרים שרוצים חבר שיהיה איתם, יקבל אותם כשהם מגיעים הביתה ומישהו לטייל אתו או לדאוג לו.

יש אנשים שמגדלים כלב כחיה טיפולית לילדים או מבוגרים עם צרכים מיוחדים, יש כלבי נחייה לעיוורים או לכבדי ראייה, כלבי שירות לאנשים עם מוגבלויות שאינן קשורות בראייה.

יש לצערי רבים שלוקחים כלב לשם הרווח הכספי או מסיבה לא ידועה (לי לפחות), מזניחים אותו ולפעמים אף מתעללים בו.

בכל אחת מהסיבות שהזכרתי, עלינו לחשוב מראש על כל הדברים הכרוכים בגידול כלב ואם החלטנו לעשות זאת, יש לדאוג לכל צרכיו וכמובן לגדלו בבית ולא בחצר.

כאשר אנו משאירים את הכלב בחצר כאשר איש אינו בבית, אנו חושפים את הכלב למספר מפגעים שלצערי חלקם נגמרים במות הכלב. כלב קשור יכול להסתבך עם הרצועה או הכבל איתם הוא קשור ולהיחנק. אם הכלב קשור בסמוך לגדר הוא יכול לקפוץ עליה ומעברה ולתלות את עצמו. כלב שאינו קשור או שהצליח לשחרר את עצמו מהקשירה, חשוף לגונבי כלבים (במיוחד הגזעיים שבהם), שכנים מתוסכלים מנביחות, לוכדי כלבים מהמועצה, בריחה מהחצר וסכנה של דריסה, הפלת רוכבי רכב דו גלגלי, אכילת רעל, התעללות של ילדים או אנשים מבוגרים, כלב יכול ללכת לאיבוד בחיפוש אחר בעליו או רדיפה אחרי כלב אחר ולא לזכור את הדרך חזרה הביתה ולא עובר יום שלא מפורסם בקבוצות הפייסבוק השונות פוסט על כלב שהלך לאיבוד או נגנב ולטענתי הכלב אינו הולך לאיבוד אלא אנחנו מאבדים אותו! יש מקרים לא מועטים של אימוץ ע"י אנשים שראו כלב משוטט ומבלי שהכלב נבדק ע"י וטרינר למציאת שבב ומתוך כ-400,000 כלבים שיש בישראל, כלבים רבים אינם משובבים ואפילו אינם מחוסנים.

כלל הכלבים שנמצאים בחצר חשופים להכשת נחשים ומקרי חנק ואין אף אחד שיכול להגיש להם עזרה בעת מצוקה. בעלי הכלבים חשופים לתביעות מצד העוברים ושבים אם ננשכו ע"י הכלב שלהם, אם הכלב קפץ עליהם (גם אם זה למשחק), הפיל ילד קטן או אדם מבוגר או סתם נכנס לחצר של תושב אחר וגרם לו נזק. בעלי הכלבים חשופים לקבלת קנסות מהמועצה/עירייה כשהכלב צולם או נלכד ע"י לוכד הכלבים ובכל שנה מגיעים לעמותות השונות כ- 150,000 כלבים שנמצאו, נלכדו או ננטשו ורבים מהם מומתים כיוון שאין די מקום או כסף לטפל בכולם וזאת אחת הסיבות שיש לעקר ולסרר כלבים שאינם גזעיים.

כל מי שסבור שכלב שמירה אמור להיות בחצר טועה! כלב שומר הכי טוב בתוך הבית!!! כל פורץ עם קצת ידע מוקדם יכול להתגבר על כל כלב (גם המאיים ביותר) שנמצא בחצר. חלק מהכלבים אומנם נובחים כשהם בחצר אך הסיבות יכולות להיות חתול או כלב שעובר, נחש, צב או קיפוד שהם גילו ובעלי הבית פעם אחר פעם חושבים שאין סיבה מיוחדת לנביחות ומתעלמים מהן. הכלב שנמצא בין כתלי הבית, שומע רעשים, נובח והגנב הפשוט יעבור לבית אחר. גנב אינו רוצה להסתבך עם הכלב שהוא לא רואה, כלב שאולי נושך ואולי יעיר את תושבי הבית. כלב שנובח כאשר אנחנו נמצאים בבית מעורר את חשדנו ולרוב יכול למנוע פריצות. ילדים שנשארים בבית לבד מרגישים ביטחון רב יותר שהכלב נמצא לידם בתוך הבית.

כדי למנוע את כל התופעות שהזכרתי עלינו לחשוב טוב לפני שאנחנו מחליטים לגדל כלב. עלינו לשמור עליהם, לדאוג לשבב אותם כדי שניתן יהיה לזהות אותם, לחסן אותם כחוק ולגדל אותם בתוך הבית.

מיכל אופנבך | מאמנת משפחות לגדל כלבים

bottom of page